Wat is marketing automation?
Marketing automation is hét modewoord binnen online marketing en lead generatie. Maar wat is marketing automation precies? En nog belangrijker, hoe zet je marketing automatisering op een effectieve wijze in binnen jouw online strategie?
In het kort bestaat marketing automation uit:
- Verzamelen van relevante persoonlijke data van websitebezoekers
- Lead scoring op basis van deze data
- Automatisch benaderen van leads met een hoge lead score
- Aanbieden van adaptieve content voor deze leads
- Hierdoor meer conversie halen uit online marketing!
Definitie van marketing automation
De alledaagse definitie van marketing automation is: ‘Het via software automatiseren van marketingprocessen’.Wat ons betreft is dit een achterhaalde definitie die marketing automation al lang te kort doet. Bij Partout digital native agency draait marketing automation om het presenteren van de juiste content aan de juiste doelgroep op de juiste plaats en tijd. Dit alles op basis van slimme dataverzameling.
Marketing automation wordt vaak verward met e-mail marketing automation. Het verschil is dat marketing automation veel verder gaat. E-mail marketing automation beperkt zich tot het klikgedrag in mails en het verzenden van gepersonaliseerde content op basis daarvan.
Lead scoring en persoonlijke benadering
Marketing automation is gebaseerd op het principe van leads scoren. Lead scoring houdt in dat leads (potentiele klanten) een score toegewezen krijgen zodra zij een gewenste actie hebben ondernomen binnen de website, zoals:
- Downloaden van een whitepaper, brochure, checklist of stappenplan
- Bestellen van een product
- Nieuwsbriefinschrijving
- Aanvragen van een demo of indicatie
- Bepaalde contact-, diensten- of productpagina’s bezoeken
Elke actie van een bezoeker triggert een geautomatiseerde opvolging, op basis van een van tevoren uitgedachte strategie. Elke actie wordt gewaardeerd met een aantal punten. Zo worden ‘hot leads’ (bezoekers met veel potentie om klant te worden) zichtbaar en kunnen kwalitatieve leads op effectieve wijze worden benaderd.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Aan de basis van marketing automation ligt een goed doordachte strategie. Gebaseerd op de marketingdoelstellingen van je organisatie. Alle stappen die een bezoeker op je website zet kunnen een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Het is dus belangrijk om je doelstellingen en conversiepunten op je website helder te krijgen om zo het meeste uit marketing automation te halen.
Het realiseren van de content en alle stappen die iemand doorloopt maak je vooraf inzichtelijk. Na het instellen van de marketing automation software ga je uiteraard optimaliseren op basis van resultaten.
Adaptive website
Marketing automation kan ook worden gebruikt om op basis van kwalitatieve bezoekersgegevens per bezoeker gepersonaliseerde content aan te bieden. Het aanbieden van gepersonaliseerde content doe je door een middel van een adaptive website. Een adaptive website houdt in dat de website zich automatisch aanpast aan de wens van de bezoeker.
Met marketing automation software koppel je bezoekersgegevens aan specifieke bezoekers. Zo krijg je meer inzicht in wie je website bezoekt, en wat de interesses van deze bezoeker zijn. Wanneer je dit weet kun je adaptieve content aanbieden aan elke bezoeker van je website.
Dezelfde content voor elke bezoeker is als schieten met hagel. Liever wil je per bezoeker uitsluitend relevante content weergeven en de aansluitende call-to-actions centraal stellen. Zo verhoog je met een adaptieve website de conversie van jouw leads!
Marketing automation software
Net zoals marketing automation vrij nieuw is, is ook alle software hiervoor in ontwikkeling. Wij hebben met een aantal marketing automation software pakketten ervaring en kunnen je op weg helpen met het maken van de juiste keuze.
Marketing automation specialist
Benieuwd hoe je marketing automation kunt toepassen voor jouw organisatie? MKB Support Desk heeft ervaring met het succesvol toepassen van marketing automation in je online strategie. Wij denken graag met je mee!