10 tips voor optimalisatie van jouw werkkapitaal
De liquiditeitspositie van bedrijven is van levensbelang voor de vitaliteit en continuïteit van de onderneming. Daarom is werkkapitaalbeheer belangrijk wanneer klanten later betalen, voorraden toenemen en toeleveranciers hun betalingstermijnen aanscherpen. Met verbetering van het werkkapitaal kan financiële ruimte worden gecreëerd.
1. Breng de ‘cash conversion circle’ in beeld
De cash conversion cycle (CCC) is een matrix die aangeeft hoeveel tijd een bedrijf nodig heeft om aangekochte en geproduceerde goederen om te zetten in cash. Het is met andere woorden: de periode tussen de aankoop van de grondstoffen en de betaling van de factuur door de klant.
Hoe langer de cash conversie cyclus – de omzetting van uitgaande betalingen in inkomsten – duurt, hoe meer kapitaal er vastzit. Dat kapitaal kan dan niet meer gebruikt worden voor andere doeleinden.
2. Factureer zo snel mogelijk
Ondernemers zijn graag bezig met hun business en dan schiet het factureren er soms bij in. Zij factureren eenmaal per maand of pas een week nadat een project is afgerond. Verbeter het factureringsproces; factureer zo snel mogelijk nadat een order is geplaatst en wees voorzichtig met verzamelfacturen.
3. Zorg voor een goed incassosysteem
Bedrijven zijn geen banken of goede doelen.Zorg voor een efficiënt systeem met betrekking tot het versturen, administreren en nabellen van facturen.
4. Controleer de betaalcyclus
Veel ondernemers bestellen producten, betalen deze direct, leveren deze twee weken later en geven de klant de mogelijkheid om vier weken na levering te betalen. Op deze manier moet je tot aan zes weken op je betaling wachten. Deze cyclus kan verkort worden door klanten te vragen om de helft van het factuurbedrag vooruit te betalen. Op deze manier kan de betaalcyclus worden teruggebracht naar twee weken.
Wordt selectief in het geven van krediet aan klanten zowel in omvang als in
tijd (stel limieten vast en beoordeel het risico van debiteuren). En analyseer de klantenportefeuille frequent en bel de overschrijdingen na.
5. Besteedt het credit management (debiteurenbeheer en/of incasso) volledig of gedeeltelijk uit
6. Beperk je voorraden
Laat je winst niet op de plank liggen. Bepaal de grenzen van wat je wilt inkopen en voorkom dat de ingekochte waren niet over datum of uit de mode raken. Verbeter het voorraadbeheer door een betere afstemming tussen de afdelingen Inkoop en Verkoop en door onderscheid te maken naar omloopsnelheid of marge.
7. Budgetteer de kasstroom
Een cruciaal onderdeel van het werkkapitaalmanagement is een goed begrip van de pieken en dalen in de kasstroom. Op deze manier kun je bepalen wanneer er geld opgepot moet worden voor piektijden in uitgaven. Zorg ervoor dat de liquiditeitsprognose een terugkerend punt wordt op managementvergaderingen.
8. Controleer de betaalcyclus
Veel ondernemers bestellen producten, betalen deze direct, leveren deze twee weken later en geven de klant de mogelijkheid om vier weken na levering te betalen. Op deze manier moet je tot aan zes weken op je betaling wachten. Deze cyclus kan verkort worden door klanten te vragen om de helft van het factuurbedrag vooruit te betalen. Op deze manier kan de betaalcyclus worden teruggebracht naar twee weken.
Wordt selectief in het geven van krediet aan klanten zowel in omvang als in
tijd (stel limieten vast en beoordeel het risico van debiteuren). Analyseer de klantenportefeuille frequent en bel de overschrijdingen na.
9. Maak binnen de afspraken optimaal gebruik van de betalingstermijnen van leveranciers en heronderhandel zo over langere betalingstermijnen
10. Overweeg debiteurenfinanciering voor leveranciers (factoring) en kredietverzekering om verkoopopbrengstente ontvangen en uit te stellen
Wilt u weten welke oplossingen voor jouw organisatie mogelijk zijn? De creditmanagement experts aangesloten bij het MKB Support Team zullen jou gratis informeren,adviseren en begeleiden. Meld u direct aan dan helpen wij u vandaag nog.